Wyśrodkowanie – Piękne Abstrakty

Azul, Witraże Sintry, Sagrada, Majolica, Reef i Coral

Co łączy te tytuły? Częste ich porównywanie i pytanie ‘który lepszy’. Co je dzieli?

Azul

2-4 graczy 45 minut poziom trudności 1.81/5 ocena BGG 8.0

Jesteśmy w Portugalii i układamy płytki na ścianach pałacu, które ułożone w odpowiedniej konfiguracji, dadzą nam punkty. Jeśli mamy ich zbyt wiele, nie starcza nam kleju i spadają one na podłogę dając nam sporo punktów ujemnych.

Tematyka – układanie płytek

Komponenty – plastikowe płytki przypominające ceramikę

Plansza – osobista, taka sama dla każdego gracza

Myślenie przestrzenne – 2D (płaskie)

Poręczność – czasem zdarzy się, że płytka wysunie się z miejsca, łatwe do naprawienia

Zależność językowa – NIE MA

Interakcja między graczami – istnieje, jeśli liczymy podbieranie kawałków potrzebnych przeciwnikom, i zmuszanie ich do zdobywania ujemnych punktów

Witraże Sintry

2-4 graczy 45 minut poziom trudności 1.96/5 ocena BGG 7.6

Uzupełniamy witraże, za które zdobywany punkty. Co rundę inny kolor daje nam punkty bonusowe. Do tego wymieniamy ukończone części okien na nowe, przesuwamy się po planszetce, bo nie możemy budować gdzie nam się podoba i czasem nam się zbije szybka, ale to nic, nie tracimy zbyt wiele.

Tematyka – układanie witraży

Komponenty – półprzezroczyste plastikowe płytki, przypominające cukierki HALLS

Plansza – osobista, inna dla każdego gracza, modułowa

Myślenie przestrzenne – 2D (płaskie)

Poręczność – przesuwanie i odwracanie ukończonych okien

Zależność językowa – NIE MA

Interakcja między graczami – znikoma

Sagrada

2-4(6) graczy 45 minut poziom trudności 1.88/5 ocena BGG 7.66

Projektujemy witraże i staramy się używać jednego koloru szkła w szczególności, bo daje nam dodatkowe punkty. Szybki dobieramy ostrożnie, by dwie takie same nie były obok siebie. Używamy narzędzi, żeby naprawić to, co zepsuliśmy. Jeśli zostawimy puste miejsce, robimy przeciąg i dostajemy ujemny punkcik.

Tematyka – układanie witraży

Komponenty – półprzezroczyste kostki

Plansza – osobista, inna dla każdego gracza, wybierana na początku gry

Myślenie przestrzenne – 2D

Poręczność – czasem zmienimy niechcący oczka na kostce, trzeba pamiętać co i gdzie było, kości zostają na miejscu poprzez podwójną planszę z wykrojem szablonu

Zależność językowa – TAK (tekst na kartach)

Interakcja między graczami – podbieranie kości pasujących przeciwnikom; znikoma w dodatku 5 i 6 gracz, gdyż każdy ma również osobistą pulę kości

Reef

2-4 graczy 45 minut poziom trudności 1.83/5 ocena BGG 7.3

Budujemy rafę koralową na dnie oceanu. Do wyboru mamy jedną z dwóch akcji, albo dobieramy kartę, albo ją zagrywamy zdobywając elementy rafy oraz (nie zawsze) punkty. Tworzymy kombo na ręce i mamy nadzieję, że uda nam się je zagrać zanim wszystkie elementy jednego koloru znikną z puli i gra się skończy. Punktów ujemnych brak.

Tematyka – budowanie rafy koralowej

Komponenty – kolorowe, plastikowe kształty

Plansza – osobista, taka sama dla każdego gracza

Myślenie przestrzenne – 2D, głównie patrzymy na planszę z lotu ptaka, pilnując wysokości rafy

Poręczność – kawałki działają jak lego

Zależność językowa – NIE MA

Interakcja między graczami – znikoma, podbieranie kart potrzebnych innym graczom

Coral

2-4 graczy 45 minut poziom trudności – ?? ocena BGG 6.0

Budujemy rafę koralową na dnie oceanu starając się ułożyć trójwymiarowe kształty, których elementy mogą znajdować się wewnątrz rafy – trzeba pamiętać co gdzie się znajduje, a także czy przypadkiem dana kość nie dała nam już punktów w tej rundzie. Twój koral jest wysoko i daje dużo punktów? Zablokuj go sam zanim zrobią to inni. Wypełnij jak najwięcej kształtów, a będziesz najlepszym koralowcem/naukowcem.

Tematyka – budowanie rafy koralowej

Komponenty – półprzezroczyste kości

Plansza – wspólna, inny układ dla różnej ilości graczy

Myślenie przestrzenne – 3D, trzeba znać rafę na wylot

Poręczność – dużo kości jedna na drugiej, wystarczy poruszyć niechcący stołem i trzeba grać od nowa

Zależność językowa – NIE MA

Interakcja między graczami – wysoka, blokowanie kości, podmienianie kształtów

Majolica

1-4 graczy 40 minut poziom trudności 2.88/5 ocena BGG 7.11

Układamy płytki w swoich warsztatach, aby wypełnić cele na kartach, które dają nam punkty. Płytki zabieramy w różnych konfiguracjach ze wspólnej planszy. Do tego zawsze musimy planować kilka ruchów naprzód. No i zmiania kolejki sprawia, że czasem masz 2 pod rząd, a czasem bezczynnie czekasz.

Tematyka – ceramika w Hiszpanii

Kompomenty – tektura,tektura

Plansza – jedna wspólna + warsztat dla każdego

Myślenie przestrszenne – płaskie

Poręczność – średnia, ciągłe odwracanie i tasowanie płytek może zirytować

Zależność językowa – NIE MA

Interakcja między graczami – mała, podbieranie płytek, gra raczej w ciszy

7 Udostępnień