Kwarantanna – Pandemic po polsku?

Wiecie, że na mechanikę nie ma praw autorskich? Możecie zrobić grę o identycznych zasadach jak Carcassonne, ale osadzić ją w Radomiu (nie róbcie tego). Kiedy zobaczyłam Kwarantannę, od razu skojarzyła mi się z Pandemią. Czy słusznie?

Grając w Kwarantannę stoczysz walkę o polskie miasta. Premier, profesor-wirusolog, generał i specjalny konsultant Agencji Badań Medycznych muszą współpracować na mapie w taki sposób, aby usunąć zakażenia.

Gra jest kooperacyjna, co oznacza, że wszyscy gracze mają wspólny cel. Dzięki temu Kwarantanna zapewnia możliwość uniwersalnej rozrywki w niemal dowolnym składzie.

Liczba graczy: od 1 do 4

Wiek: od 10 lat (grę w Kampanię polecamy starszym graczom)

WYKONANIE

Ja otrzymałam prototyp gry, ale jak na taką wersję, to jest całkiem nieźle. Jeśli chodzi natomiast o zasady, to polecam obejrzeć filmik, bo te na papierze nie są zbyt dobre. Porozmawiałam jednak o tym z Adamem, i wiele się wyjaśniło. Nie chcę oceniać tego aspektu, bo nie jest to pełna wersja gry.

ATMOSFERA

My nie jesteśmy fanami Pandemii, dlatego był to dla nas test. Zasadami Kwarantanna jest dość podobna, ale ma też sporo indywidualności. Głòwną ròżnicą jest system kampanii operowany przez stronę internetową, co dodaje nutki tajemnicy i realizmu, wpisujemy hasła, dzieją się ròżne rzeczy, nam to bardzo odpowiadało. Inna jest też mechanika rozprzestrzeniania się wirusa. No i bardzo fajnie zobaczyć Poznań na planszy 😉

REGRYWALNOŚĆ

Kampania, ktòra powoli odkrywa przed nami mechanikę Kwarantanny, na końcu zostawi nas z pełni regrywalną grą.

TRUDNOŚĆ I CZAS

Pierwsze dwa scenariusze nie zajęły nam więcej niż 20 minut każdy. Papierowe zasady (ktòre nie są finalną wersją) były dość okrojone i dopiero filmik wszystko rozjaśnił. Nie znaczy to, że gra jest trudna. Stopniem też podobna jest to Pandemii.

OSTATNIE SŁOWO

Dla fanòw Pandemii i patriotòw 🙂

ROZMOWA Z AUTOREM

Q: Kiedy zacząłeś pracę nad Kwarantanną? Co Cię do tego skłoniło? Jak znalazłeś wydawcę?

A: Pracę zacząłem w marcu. Zakładam, że data silnie wskazuje na najważniejszą inspirację I rzeczywiście koronawirus początkowo ją stanowił, bo bardzo chciałem planszówki, w której będę mógł stoczyć walkę z wirusem na mapie Polski. Trochę mnie ten cały lockdown zafascynował, a trochę chciałem się zemścić na rzeczywistości. Wydawcy wyjątkowo nie szukałem, bo tak mnie pochłonął ten temat, że postanowiłem się z nim rozprawić jak najszybciej, jeszcze podczas zamknięcia w domu. Dlatego dla tej gry od początku plan zakładał samodzielne wydanie

Q: Pewnie wiesz, że Kwarantanna poròwnywana jest do Pandemica – podobna tematyka, mechanika, nawet kolory kart. Co sprawia, że Kwarantanna się wyròżnia?

A: Oczywiście, zdaję sobie z tego sprawę. Kwarantanna wyróżnia się jednak własną mechaniką (mechanizm powstawania łańcuchów zakażeń sprawia, że gra wymaga więcej przewidywania, od początku pomysł na grę był taki, żeby była znacznie mniej losowa). Kampania i osadzona w niej fabuła stanowią bardziej istotny element gry, a ostateczne zasady są ujawniane graczom po rozegraniu ostatniej misji i zapewnią możliwość regrywalności – inaczej niż w wypadku jednorazowej rozgrywki w Pandemic Legacy. Kwarantanna nie polega też na walce z pandemią. Jest polską grą, a gracze mają okazję do walki z niebezpiecznym zagrożeniem na mapie naszego kraju. Wiem, że dla niektórych miłym akcentem jest możliwość odnalezienia rodzinnego miasta na mapie.

Q: Czy i gdzie można kupić kwarantannę? Na jakim jest stopniu rozwoju jest prototyp, ktòry otrzymałam?

A: Zapaleńcom oferujemy ją na naszej stronie internetowej www.kwarantanna.net. Prace nad docelową wersją gry jednak wciąż trwają i tak jak wyjście na światło dzienne przez pierwszą edycję gry traktowaliśmy priorytetowo, starając się maksymalnie je przyspieszyć, tak teraz – wręcz odwrotnie, nie spieszymy się z wydaniem docelowej wersji. Chcemy mieć pewność, że będzie dopracowana, a graczom zapewni naprawdę angażującą rozgrywkę. Dlatego dziś przede wszystkim prezentujemy ją osobom takim jak Ty, aby zebrać wszelkie uwagi Jeśli miałbym określić możliwy termin wydania wersji docelowej, najwcześniej będzie to koniec roku. Prototyp daje możliwość zapoznania z kluczowymi założeniami gry i testowania kampanii. Zarówno przez pierwszych graczy, jak i przez nas.

Q: Kwarantanna opiera się na kampanii, czy jest regrywalna? Czy użycie strony internetowej/aplikacji do gry nie zmniejsza zainteresowania (są gracze, ktòrzy przez taki zabieg skreślą grę).

A: Kampania ma prowadzić graczy do naturalnego zapoznania z bardziej złożonymi zasadami gry, które mogą służyć kolejnym rozgrywkom po jej zakończeniu. Istnieje również możliwość rozegrania kampanii wielokrotnie, bo tylko niewielką jej część stanowi fabuła i ukryte niespodzianki. „Móżdżenie” będzie za to potrzebne w każdej rozgrywce. Osadzenie treści kampanii w Internecie umożliwia na obecnym etapie jej bieżącą modyfikację w razie potrzeby. Jest też pewien smaczek we wpisywaniu kolejnych haseł i odkrywaniu treści kolejnych stron. Istnieje jednak możliwość wydania kampanii w formie książeczkowej, choć wydaje się nam, że dobrze przygotowana strona internetowa z hasłami do kolejnych misji może dawać nawet więcej satysfakcji z gry.

Q: I w końcu : jak byś w jednym zdaniu zareklamował Kwarantannę?

A: Przychodzą mi do głowy same banalne pomysły – niech gra broni się sama

Swoją kopię możecie kupić TU – wersja przedprodukcyjna jest w rabacie -50%

0 Udostępnień